Enguany, la Fundació Albert Bosch, impulsada per Noel Alimentaria, celebra vint anys dedicats a la promoció de la recerca de solucions mèdiques, biomèdiques i quirúrgiques a les malalties infantils, principalment el càncer. Al llarg de la seva trajectòria, ha impulsat iniciatives per valor de 2,3 milions d’euros, principalment en col·laboració amb l’Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona.

Des de l’inici de la fundació, que porta el nom del meu pare, Albert Bosch, gran impulsor de Noel, el nostre objectiu ha estat contribuir al benestar i a la salut de les persones al llarg de la seva vida, promovent la investigació mèdica de malalties greus, especialment el càncer infantil”, assegura, Anna Bosch, presidenta de la Fundació Albert Bosch i de Noel Alimentaria. “Al llarg d’aquestes dues dècades d’activitat, hem aconseguit ser una entitat referent en la promoció de la investigació translacional per aconseguir que els avenços obtinguts en els projectes on estem implicats puguin aplicar-se, ràpidament, al pacient. Tot això ha estat possible, també, gràcies a la contribució de diferents persones, empreses i entitats col·laboradores”, afegeix Bosch.

20 anys impulsant la investigació mèdica al servei de la societat

La Fundació Albert Bosch va néixer al 2004 com a màxim exponent del compromís social de la companyia Noel Alimentaria. Va iniciar el seu recorregut col·laborant amb l’Hospital Universitari Vall d’Hebron en un projecte enfocat en la recerca de la cirurgia fetal. En aquest darrer àmbit, es van aconseguir fites tan rellevants com la de possibilitar la primera operació de cirurgia fetal a l’estat espanyol, en què un nadó va ser operat al sisè mes de gestació d’una hèrnia diafragmàtica, una malformació que impedeix el normal desenvolupament dels pulmons i que pot arribar a comportar la mort de la criatura en el moment del part, a les poques hores de vida o abans del naixement.

Al llarg d’aquests vint anys, però, la seva tasca ha estat principalment centrada en la investigació del càncer infantil, focalitzant-se en el tractament de sarcomes, a través del Grup d’Investigació de Càncer Infantil i Malalties Hematològiques del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR). La fundació sempre ha procurat que siguin projectes d’investigació que derivin en tractaments més efectius i amb menys efectes secundaris, però, sobretot, que es puguin traslladar i aplicar als afectats el més ràpid possible, posant sempre el benestar del pacient en el centre.

En paraules d’Anna Bosch, “A Noel, sempre hem cregut en la necessitat de retornar a la societat, part del que aquesta ens dona. És per això que, a través de la nostra fundació, volem contribuir positivament a millorar la salut i el benestar de les persones.”

250 casos de càncer infantil a l’any

A Catalunya es diagnostiquen prop de dos-cents cinquanta casos de càncer cada any i és la primera causa de mort entre infants i adolescents de cinc a catorze anys. Actualment, el vuitanta per cent dels casos detectats de càncer infantil sobreviuen gràcies als tractaments derivats de la investigació. En aquest sentit, el gerent de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona, el Dr. Albert Salazar explica com “després d’aquests vint anys de complicitat i col·laboració, la Fundació Albert Bosch ha passat a ser una companya de viatge amb qui cada vegada s’han anat estrenyent els vincles i les sinèrgies per poder tirar endavant projectes de recerca”. Un fet que confirma el cap del Laboratori de Sarcomes del Grup de Càncer i Malalties Hematològiques Infantils, el Dr. Josep Roma, destacant que gran part del seu èxit en la recerca ha estat gràcies al paper de la fundació. “Aquesta entitat ens ha ajudat de forma sostinguda en el temps i ens ha donat l’estabilitat necessària pel recorregut que hem fet fins ara. Tinc molt clar que sense la seva ajuda no estaríem ni a la meitat del camí”, afirma Roma.

Més enllà de la recerca

A banda dels diversos èxits en el camp de la recerca, actualment, la Fundació Albert Bosch es troba immersa en el que és el seu projecte més ambiciós: la remodelació integral de l’Àrea d’Oncologia i Hematologia Pediàtriques de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron. Una actuació de set milions i mig d’euros que canviarà, per sempre, no només l’aspecte de les instal·lacions, fent-les més confortables i amigables, sinó també la relació i el benestar de pacients, familiars i professionals mèdics. Així mateix, permetrà millorar els tractaments actuals i aplicar-ne de nous. La iniciativa, que porta el nom de Realitat Millorada, s’ha dut a terme en col·laboració amb la Fundación Aladina, de Madrid, i la Fundació Small, de Barcelona. Ha finalitzat ja la primera fase del projecte i es preveu que sigui una realitat l’estiu de l’any vinent.

Finalment, i en paral·lel a la relació de col·laboració establerta amb l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, des del 2018 la fundació també té en marxa un projecte rellevant amb l’Hospital Josep Trueta de Girona. En aquest cas, es tracta d’una línia d’investigació oberta del càncer colorectal, un dels més comuns en persones adultes.

Sobre la Fundació A. Bosch

Creada l’any 2004, la Fundació A. Bosch és l’entitat impulsada per Noel Alimentaria, SAU, amb el propòsit d’aportar els valors de l’empresa a la societat. La seva missió és contribuir al benestar i la salut de les persones al llarg de la seva vida i, per aquest motiu, la fundació fomenta la recerca de solucions mèdiques, biomèdiques i quirúrgiques a les malalties infantils, principalment el càncer, primera causa de mort en infants i adolescents d’entre cinc i catorze, anys a Catalunya.

La fundació rep el nom d’Albert Bosch Sala, en memòria de l’impulsor de Noel i pare d’Anna Bosch Güell, actual presidenta de la fundació.

Per més informació, consulteu la memòria d’activitats de 2023.